مورچه |
|||
مال را در فقه امامیه به پنج قسم نقسیم کرده اند : الف - عین : که عبارت است از اشیای مادّی مستقل مانند گوسفند، و پشم گوسفند تا وقتی که چیده نشده چون مستقل نیست داخل در منفعت است و همچنین است سنگ معدن تا خارج نشده و برگ چای تا چیده نشده و آب حمام تا استعمال نگردیده است. ب - منفعت : و آن عبارت است از منفع عین، خواه مادی باشد مانند شیر گوسفند یا غیر مادی باشد بهره خانه که مستاجر می برد. ج - انتفاع : انتفاع از نوع منفعت غیر مادی است؛ با این فرق که در مورد منفعت تملیک صورت می گیرد مانند تملیک منافع عین مستاجره ولی مورد انتفاع تملیک صورت نمی گیرد و منتقلٌ الیه فقط حق بهره برداری ( انتفاع ) دارد، یعنی اباحه انتفاع شده است نه تملیک انتفاع. مثلا میزبه آن به میهمان اباحه انتفاع از خوزدنی ها و آشامیدنی ها را می نماید نه تملیک. ( ماده ۴٠ قانون مدنی ) د - حق : مانند حق شفعه و حق خیار و حق حاصل از تحجیر. ه - دین و ذمّه : عین گاهی به معنای مال مادی خارجی است و گاهی در مقابل مجموع منفعت و انتفاع و حق استعمال می شود و در این صور شامل اقسام زیر است: ١- عین شخصی یا مال مادی خارجی. ٢- عین کلی مانند یک دانگ از خانه معین. ٣- عین کلی در معین مانند یک من گندم از انبار گندم موجود و معین. ۴- عین کلی در ذمّه مانند صد من گندم در بیع سلم یا در ذمّه به طور حالّ ( به تشدید لام ) عین، در ماده ٣٣٨ قانون مدنی به قرینه ماده ٣۵٠ همان قانون به معنی مقابل با مجموع منفعت و انتفاع در حق است که در بالا گفته شد.
درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید موضوعات نويسندگان |
|||
![]() |