مورچه
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

امام صادق ( علیه السلام )

- اگر ببیند پاره های آتش می خورد ؛ مال یتیمان را می خورد

- اگر ببیند از دهانش آتش بیرون می آید ؛ از دروغ بستن و افترا ، ابایی ندارد

- اگر ببیند هر گوشه و کناری را آتش در بر گرفت ؛ او در میان مردم  توان وساطت خواهد داشت

- اگر ببیند آتشی در کنارش افروخته شد اما او را گزندی نرساند ؛ خیر و نیکی به او خواهد رسید

- اگر ببیند آتش بزرگی را که هیزمش شعله دار است ؛ در آن سرزمین جنگ و فتنه برپا می شود

- اگر ببیند آتش به مردم می زند ؛ بر دشمنان غلبه پیدا می کند

- اگر ببیند آتشی او را سوزاند که نور نداشت ؛ به بیماری سردرد دچار خواهد شد

- اگر ببیند آتشی او را سوزاند که نور داشت ؛ یکی از خویشان و فرزندان و نزدیکانش ، صاحب فرزندی خواهد شد که مردم او را ستایش کنند و به اندازه ی بزرگیه آن آتش مال و مقام و منصب بدست خواهد آورد

- اگر آتش را در میدان نبرد ببیند ؛ دلالت بر بیماری های سخت خواهد داشت

- اگر در بازار آتش ببیند ؛ در آن بازار عدل و انصاف نیست و در معاملات دروغ فراوان گفته می شود و سوگند ناروا به واسطه ی سود بردن ها فراوان است

- اگر ببیند که دریا آتش گرفت ؛ حاکم به ستم اموال مردم را بستاند و از ظلم به آن ها دریغ نکند

- اگر آتش را در راهی ببیند که نداند به کجا می رسد ؛ بی دینی ، بر دینداری و اعتقاد می چربد

- اگر ببیند لباس بر روی تن کسی آتش گرفت ؛ به آن شخص مصیبت و ترس و گرفتاری می رسد

- اگر ببیند لباس خودش آتش گرفت ؛ به او رنج و زحمت خواهد رسید

فتنه ، جنگ و کارزار ، فساد ، رنج و تعب ، خصومت و دشمنی ، سخن های زشت ، منع و جلوگیری از کام و مراد ، خشم حاکم ، کیفر و عقوبت ، نفاق و دورویی ، منحرف شدن از راه و کجروی ، علم و حکمت ، راه هدایت ، مصیبت ، ترس و بیم ، سوختن ، خدمت پادشاه ، طاعون ، سرسام ، آبله ، گشایش کارها ، فضیلت ، مال حرام ، رزق و روزی ، فایده و منفعت



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

امام صادق ( علیه السلام )

- افزایش مال

- زن گرفتن

- بازگشت پسر

- روا شدن حاجت

- ایمنی از ترس و بیم و نگرانی



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

دانیال نبی ( علیه السلام )

- دلالت بر زن

- اگر ببیند در ظرف بلور آب می خورد ؛ زن اختیار می کند و ثروتمند می شود



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

امام صادق ( علیه السلام )

- مال حرام

- عیش و زندگی دنیا

- خزانه و انبار

- شروع در حرام

- مستخدم زن حرام خوار

ابن سیرین

- اگر ببیند مستراح می سازد ؛ در گردآوری مال و ثروت ، حریص است و حرصش رو به فزونی است و نمی خواهد از مالش چیزی را خرج کند

بعضی از معبرین

- اگر در مستراح دفع حاجت کرد ؛ مال خود را خرج می کند

- اگر ببیند در چاه یا مستراح افتاد ؛ گرفتار گردآوری مال می شود



امام صادق ( علیه السلام )

اگر در وقت خودش باشد :

- اگر درویش باشد ؛ به توانگری می رسد

- اگر بنده باشد ؛ آزاد می شود

- اگر بیمار باشد ؛ شفا می یابد

- اگر زندانی باشد ؛ آزاد می شود

- اگر مسافر باشد ؛ معنای بازگشت دارد

- اگر عامل باشد ؛ عزل می شود

- اگر خلیفه باشد ؛ به زودی می میرد

- اگر قاضی باشد ؛ عزل می شود

- اگر بازرگان باشد ؛ در تجارت ضرر می کند

دانیال نبی ( علیه السلام )

- اگر ببیند در جایی که نمی داند کجاست ادرار می کند ؛ از دیار مجهولی زن اختیار کند و اگر خواب بیننده زن باشد ، شوهر اختیار کند

- اگر خون در ادرارش ببیند ؛ فرزند ناقص پیدا می کند

- اگر به جای ادرار ، چرک از او خارج شود ؛ فرزندش از لحاظ جسمی علتی خواهد داشت و یا آسیبی ناقص کننده به او وارد می شود



امام صادق ( علیه السلام )

- صلاح کارهای این جهان

- خیر و منفعت

- داد و کامرانی

- گشایش کارهای بسته



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

امام صادق ( علیه السلام )

یقین ، قوت ، کار صعب و دشوار ، همدم و هم صحبت کسی شدن ، در خدمت مقام مهم شهر بودن

دانیال نبی ( علیه السلام )

- اگر ببیند باغ و کشتزار را از جوی ها و رودها آب می دهد ؛ به مال دست می یابد یا از غصه و اندوه رها می شود

- اگر ببیند به مردم آب می دهد ؛ بر دینداری و دیانت و کارهای نیکو و پسندیده دلالت دارد

- اگر ببیند تن به آب سپرده و سالم است ؛ به کارهای مهم مشغول می شود و قادر به گشودن معضلات آن شغل است

- اگر ببیند درون آب زلالی رفت و آب تن او را پوشانده ؛ کارهایش درست است

- اگر ببیند به باغ آب می دهد ؛ در انتخاب و گزینش همسر موفق خواهد بود

- اگر ببیند آب پاک روی او ریخته شد ؛ خیر و منفعتش به دیگران می رسد

- اگر ببیند آب تیره روی او ریخته شد ؛ خیرش به دیگران نمی رسد و در فکر خویش است.



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

تعبیر خواب در درجه ی اول کار انبیاء و معصومین است. گهگاهی خداوند به بعضی انسان ها ، به عللی ، گوشه ای از تعبیر را عنایت می کند. خداوند علم تعبیر خواب را بخاطر عفت و تقوای یوسف نبی ( علیه السلام ) به ایشان عنایت فرمود. از آن پس ، هر خوابی از او می پرسیدند ، تعبیر کامل و صحیح آن را بیان می فرمود.

ما ، در روش تعبیر ، به واسطه ی تعبّد و تعلّق خاطر و اعتقادی که به ائمه علیهم السلام داریم ، تعبیر امام صادق ( علیه السلام ) را به واسطه ی کتاب تقسیم داریم. گرچه این کتاب در منابع شیعی شناخته شده نیست ، امّا ابن حبیش با اینکه حنفی مذهب است. به صراحت از کتاب تقسیم امام صادق نقل می کند. و این خود دلیلی است بر اینکه کتاب مزبور در اختیارش بوده است.

بنا به نوشته ی آقای سید عبدالله موسوی ؛ با اندک دقتی که بکنیم می توان دریافت که بیشتر تعبیرات دیگران معمولاً شرح ها و توضیح همان کلیّاتی است که از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده ، در عین حال تعبیر منقول از امام صادق ( علیه السلام ) با وجود خلاصه بودن ، در مواردی ، اضافاتی نسبت به تعابیر دیگران دارد. و این موضوع خود قابل توجه است. این مطلب ، در خواب به چه مسائلی برگشت دارد. ولی تطبیق با آن موارد ، باید توسط مُعبّری آزموده و صاحب نظر و مورد اعتماد و شایسته و متخلق به اخلاق کریمه باشد.

مثلاً ؛ دیدن آهو در خواب بر 4 وجه است.

1- زن.

2- کنیزک.

3- فرزند.

4- منفعت.

حال منظور خواب شما ، کدام یک است ؟ این کار یک مُعَبّر شایسته است.

گاهی معبر ؛ با فراست از متعلقات خواب بیننده باید استفاده کند ، و با پرسیدن نام او تعبیری جالب و مطابق با واقع برای خوابش بیابد.

شخصی به خدمت امام صادق ( علیه السلام ) رسید و گفت : در خواب دیدم با دامادم معانقه ( در آغوش کشیدن ) کردم. امّا شوهر خواهرم از دنیا رفته است. و شنیده ام که معانقه با مردگان خبر از دنیا رفتن و مرگ می دهد ؟

امام ( علیه السلام ) ، اسم متوفی را پرسیدند؟ گفت : حسین

فرمود : خوابت دلیل است که عمر خواهی کرد تا امام حسین ( علیه السلام ) را زیارت کنی. در آغوش گرفتن مرده ها عمر را طولانی می کند. تو زنده خواهی بود تا امام حسین ( علیه السلام ) را زیارت کنی. هر کس همنام امام حسین را در آغوش بگیرد، امام حسین ( علیه السلام ) را زیارت خواهد کرد. انشاالله.

 

مُعبّر باید وقتی کسی تعبیر خوابی را می پرسد ؛ اسم او و پدرش را بپرسد. اگر اسم ها ،از نام های پیامبران باشد، بر خیر و خوبی دلالت دارد. و اگر نام هایی برخلاف این ها مثل ابوجهل ، ابوسفیان ، ابولهب ، ... ؛ بر شرّ و مضرّت دلالت دارد.

خارج از قواعد و روش تعبیر خواب ، بعضی چیزها ، برعکس تعبیر می شوند :

1- مصحف و قرآن در خواب ، حکمت است در بیداری و حکمت در خواب ، مُصحف است در بیداری

2- گریه در خواب ؛ خندیدن است در بیداری و خندیدن ، گریه است در بیداری

3- ازدواج در خواب ،  کشاورزی است.



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

هنگامی که " نافع " پسر ارزق به " ابن عباس " گفت: خدایت را که میپرستی برای ما تعریف کن! " ابن عباس " خود باخته از شکوه و عظمت الله، سکوت اختیار کرد، نافع بسوی حسین علیه السلامآمد، حضرت به او فرمود:

 ای نافع!

آن کس که دنیایش را بر قیاس پایه نهد، همواره بر منجلاب خطا فرو میرود. و از جاده مستقیم حق منحرف میگردد. اینچنین فردی، راه را گم میکند. در کجی و نادرستی گام می سپارد؛ و سخنی ناپسند میگوید. ای پسر " ارزق " ! خدا را آنچنان توصیف میکنم که خود کرده است:

" با حواس درک نمیگردد؛ و به مخلوقات قیاس نمیگردد. او به موجودات نزدیک است، ولی نه پیوسته و متصل. از آنان به دور است، ولی نه با فاصله. یکتا و بی همتاست؛ و ترکیب پذیر نیست. او با نشانه های آفرینش، شناخته می شود و قوانین هستی، توصیف کنند اوست. نیست معبودی جز او، که بزرگ و بلند مرتبه است. " ( کهف - ٨٢ )

فرزند " ارزق " به گریه افتاد و گفت: چه زیبا سخن میگویی!

آنگاه حضرت فرمود: به من خبر دادند که تو من و برادرم و پدرم را به کفر متهم می سازی. من از تو یک سوال میکنم. پسر ارزق گفت سوال کن!

حسین علیه السلام از او درباره کلام خدا                                         " اما دیوار از آن دو پسر یتیم این شهر بود " ( کهف - ٨٢ )

پرسید و گفت: ای پسر ارزق چه کسی برای آن دو پسر ذخیره کرده بود؟

ابن ارزق گفت: پدرشان.

حضرت فرمود: پدر آن ها بهتر بود یا رسول خدا؟

پسر ارزق در جواب ماند و گفت خداوند درباره شما خبر داده که:                                        " شما گروهی هستید که دشمن را بر خاک مذلت می نشانید "



برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدیار

شهید ثانی رضوان الله علیه در توضیح آیه " اهدنا الصراط المستقیم " و در شرح رساله نفلیه می نویسد:

" هدایت های خداوند از راه های مختلفی است که مجموعا به چهار راه منتهی می گردد "

اول: نیروی تشخیصی که خداوند در انسان به ودیعه نهاده تا صحیح را از ناصحیح و خوب را از بد و زشت را از زیبا، تمییز دهد که عبارت از عقل و هوش و قدرت تفکر و اندیشه و امداد توسط حواس ظاهر و ... می باشد.

دوم: علائم و مشخصاتی که جهت تشخیص واقعیت ها بر سر راه انسان ها قرار داده که این آیه از قران اشاره به آن دارد.

" و هدیناه النجدین "         " او را به 2 راه اشنا کردیم ( خیر و شر ) "

سوم: ارسال پیامبران و فرستادن کتب آسمانی است که آیه شریفه

" و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا "     " پیامبران را راهنمای راه خود قرار دادیم "

و آیه شریفه

" ان هذاالقران یهدی للتی هی اقوم " 

نیز شاهد آن است.

چهارم: پرده برداشتن از روی مجهولات و کشف نمودن اسرار توسط وحی و یا الهام و یا خواب های صادق که مخصوص انبیاء است.

علامه نوری اختصاص رویا راه انبیاء، خلاف وجدان دانسته، چراکه مومنین و غیر آن ها نیز در دیدن رویاهایی که هر کدام راجع به مسائل خاصی است، شریک آن ها هستند. ( از قبیل تعیین تکلیف یا دستور حکم لازم ).

بالاخره یکی از طرق کشف مجهولات در قرون پیشین رویا بوده است.



درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3189
بازدید دیروز : 321
بازدید هفته : 3510
بازدید ماه : 3512
بازدید کل : 136923
تعداد مطالب : 1450
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content